Werkzaamheden
Diensten
Dit zijn de diensten die wij voor u uit kunnen voeren:
- APK keuringen.
- Onderhoudsbeurten, regulier onderhoud zoals distributieriem vervangen, remblokken, koppelingen, wiellagers, draagarmen, etc.
- Airco service.
- Banden (de)montage, balanceren en uitlijning.
- Diagnose stellen, revisiewerkzaamheden.
- Occasions inkoop en verkoop.
- Onderdelen verkoop (zowel gebruikt van Alfa Romeo als nieuwe onderdelen van originele kwaliteit).
Auto onderhoud is bij iedere auto een jaarlijks terugkomend voorval. Wij adviseren dat, ongeacht hoeveel kilometers u rijdt in een jaar, om tenminste een keer per jaar uw olie te laten verversen en oliefilter te vervangen. Door veel mensen wordt de fout gemaakt om te lang door te rijden met dezelfde olie, waardoor de olie in de motor gaat aankoeken en er zogenaamde sludge-vorming ontstaat. Een gevolg hiervan kan zijn dat er allerlei storingen ontstaan in de motor en de auto meer benzine gaat verbruiken. Vooral bij auto’s waar doorgaans rustig mee gereden wordt, of alleen hele korte afstanden mee wordt gereden, is dit een veelvoorkomend probleem.
Bij de APK keuring laten wij uw auto keuren bij een onafhankelijk keuringsstation. Na de keuring nemen wij contact met u op om te vertellen dat de auto goedgekeurd is, of dat de auto afkeurpunten heeft. Ook wordt er dan verteld welke dit zijn en wat dit voor u gaat kosten. De APK keuring is een periodieke keuring, maar wij houden u op de hoogte wat u in de toekomst aan onderhoud kan verwachten.
De Italiaanse merken Alfa Romeo, Fiat en Lancia zijn eigenzinnige auto’s waarbij de techniek onderscheidend is van andere merken. Hieronder lichten we een aantal toe met de daarbij behorende aandachtpunten
Multiair Techniek
MultiAir of Multiair is een hydraulisch aangestuurde variabele kleptiming (VVT) en variabele kleplift (VVL) motortechnologie die “cilinder voor cilinder, slag voor slag” controle van inlaatlucht rechtstreeks via de inlaatkleppen van een benzinemotor mogelijk maakt. De technologie is ontwikkeld door Fiat Powertrain Technologies en pakt een primaire inefficiëntie van de motor aan: pompverliezen veroorzaakt door het beperken van de inlaatpassage door de gasklep die de luchttoevoer naar de cilinders reguleert.
De Multiair 1.4 Liter motor komt voor in behoorlijk veel modellen van Alfa Romeo, Fiat en Lancia. Wat zeer belangrijk is bij deze modules is dat het juiste type olie wordt gebruikt bij het regulier onderhoud. Wij houden ons strikt aan de olie die de fabrikant voorschrijft in het onderhoudsboekje. Bij te dikke motorolie kan deze gaan stropen in de multiair module, waardoor de module stuk kan gaan. Ook bij het te lang doorrijden vervuilde motorolie kan ervoor zorgen dat de olie gaat stropen en de vervuiling zich afzet in de kleine kanalen van de module. Merkbare gevolgen zijn het stotteren van de auto, het wegvallen van cilinders en het moeilijk aanslaan van de auto na het starten. De verversingsintervallen zijn door de Fiat groep teruggebracht van 30.000 naar 15.000 km i.v.m. met deze kwalen. Er zijn tot op heden geen losse onderdelen voor deze module verkrijgbaar, dus als deze stuk gaat wordt deze in zijn geheel vervangen.
Deze techniek wordt ook toegepast in de twee cilinder variant, de Twinair. Deze motoren zijn veelal terug te vinden in de Fiat Panda, Fiat 500, Lancia Ypsilon en de Alfa Romeo Mito. Ook voor de Twinair geld hetzelfde als voor de Multiair, het gebruik van de juiste olie en tijdig verversen is essentieel.


Dubbelmassa vliegwiel in Twinair motoren
Vliegwielen met dubbele massa bestaan uit twee vliegwielen, een aan de krukas en de andere aan de koppeling bevestigd. De belangrijkste functie van het dubbele massa vliegwiel is om energie op te slaan en deze over te brengen naar de krukas zodat deze soepel roteert waardoor geluid en trillingen worden verminderd. Een reeks zeer sterke veren tussen de twee schijven fungeren als demping om de schadelijke pieken te dempen die worden veroorzaakt door motortrillingen. Met uiteindelijk doel om de versnellingsbak te beschermen. De voordelen van een massavliegwiel zijn beter demping van trillingen en geluid en brandstofefficiëntie.
De Twinair motoren van Fiat zijn uitgevoerd met een dubbel massa vliegwiel. Door de trillingen van de twee cilinder motoren gaan deze vliegwielen wel eens kapot. Het nadeel is dat door het uitslijten van het vliegwiel de prise-as van de versnellingsbak ook wordt kromgetrokken waardoor niet alleen de koppeling, maar ook delen van de versnellingbak uit kunnen slijten. Het te lang doorrijden met deze storing zorgt dan voor een hele grote kostenpost, want behalve het vliegwiel en de koppeling is dan ook het versnellingbakhuis aan vervanging toe.
